Gevolgen elektrische auto's klimaatakkoord
De afspraken van de overheid over de CO2 uitstoot heeft ook invloed op de fiscale regeling aangaande de elektrische auto van de zaak. De huidige bijtelling van 4% (tot een cataloguswaarde van € 50.000,00) zal in stapjes worden verhoogd. Deze bijtelling gaat volgend jaar omhoog naar 8% (tot € 45.000,00). Uiteindelijk is het de bedoeling dat vanaf 2026 de bijtelling voor het privégebruik van een elektrische auto van de zaak gelijk is aan die van een auto van de zaak met fossiele brandstof. Deze bijtelling bedraagt nu 22%.
Vanaf het moment van eerste toelating op de weg van een elektrische auto (datum eerste ingebruikname) geldt trouwens het bijtellingspercentage voor een periode van 60 maanden. Dit betekent dat de voorgenomen verhogingen alleen effect hebben na verloop van deze periode of bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Voor de heffing van bpm en mrb is er wel goed nieuws. Emissieloze auto’s blijven tot en met 2024 vrijgesteld van het betalen van bpm en mrb.
Deze plannen kunnen nog wel worden gewijzigd. Als de verkoop van elektrische auto’s flink stijgt, zal de bevordering door de overheid sneller worden afgebouwd.